Hur tänker du då?

Vissa djur är det bara att banka ihjäl!

Ja, personligen gör jag det glatt med mygg, flugor, getingar och andra störande insekter. Men till och med små snäckor som förirrat sig ut på trottoarer och vägbanor har jag räddad genom att plocka upp dem och hiva ut dem i terrängen. Man ska vara rädd om djuren!

Men efter vad jag kan läsa i AFTONBLADET så tycker Janne Lindström att gränsen hur man får behandla djur går vid om de är uppfödda kommersiellt eller inte.

Hur tänker du då, Janne?

Katten, som bara ynglar av sig och vars förtvivlade husse och matte till slut hittar någon som vill ta hand om ungarna, de får man inte banka livet ur hur som helst. Hunden, som föddes på en kommersiell kennel, den är det bara att klubba ihjäl!

Eller, kanske inte, det är ju samtidigt ett husdjur, även om det är kommersiellt uppfött.

OK, hunden får man inte heller klubba ihjäl hur som helst.

Får man kommersiellt föda upp djur bara för att roa sig med att kubba ihjäl dem? Är det så du menar?

 Är tjuren på arenan ett husdjur eller bara kommersiellt uppfödd? Om inte kan man lika väl banka den i skallen, men det ger mera profit att hugga den med vassa och taggiga stavar, samt låta den långsamt försvagas och dö. Är det du tycker? Det kallas ju till och med ”kultur”!

Är du för tjurfäktning också, i så fall och tuppfäktning, hundkamp och så vidare? Får man behandla försöksdjur hur som helst? Får man behandla minkar hur som helst, bara för att uppfödningen är kommersiell och gäller det grisar ochså och alla andra djur som man föder upp kommersiellt? Kan vi skrota de lagar som tar tillvara djurens rätt? Kanske, de följs inte ändå!

Kanske vi ska tillåta gäddsaxen igen, rävsaxen och björnsaxen kanske också?

Får man kanske till och med skilja på olika sortes människor och ta sig rätten att klubba ihjäl dem som man vill? Det var ju inte länge sedan det gick alldeles utmärkt att göra så. Det har under vissa perioder i olika länder varit helt OK. Och inte för så länge sedan heller. Ja, är man riktigt noga och tittar efter så går det ju fortfarande för sig på vissa håll, till exempel hedersmord, för att bara nämna en sak.

Kommersiella djur.jpg

Hur tänker du?

”Det handlar inte om husdjur utan om djur för kommersiell uppfödning.”

Etik är något att ta på största allvar!

Läs också Arg i dag


4 kommentarer on “Hur tänker du då?”

  1. - Winch - skriver:

    Vissa tänker inte alls eller bara ibland. God morgon.

  2. Astrid skriver:

    Som du kanske sett så har jag nyss recenserat en bok om djurskydd och etik. Om vi nu accepterar att vi äter djur så måste vi ju också på något sätt ta livet av dem. Jag älskar kaniner! De är mycket intressanta och sociala djur! Precis som grisar! Dessutom är de en väldigt viktig del av näringskedjan och många djur livnär sig på just kaniner. Kaninen är en utmärkt foderutnyttjare vilket gör att vi inte belastar miljön på samma sätt som när vi föder upp djur på fiskprotein etc. Det är ingen slump att var och varannan födde upp kaniner under kriget när det rådde livsmedelsbrist. Etiska diskussioner har aldrig några givna svar och svaren beror oftast på från vems sida man ser det. Om man inte anser att människor skall äta kött, ja då skall vi inte heller föda upp djur för att sedan äta deras kroppar! Men att säga att visst ska vi äta kött men vägra vilja se hur det faktiskt går till när ett levande djur förvandlas till en köttbit, då tycker jag att man stoppar huvudet i sanden. Så om vi nu skall äta kaniner så är det självklart att de skall dödas så snabbt som möjligt, utan onödigt lidande. Som jag uppfattade det var kaninslaktaren kritisk till användandet av slaktpistol på ett så litet djur. Rätt uttfört ansåg han att det var barmhärtigare att snappt avliva kaninen med ett hårt slag.

    • skvitt skriver:

      Hej Astrid!Jag har inga invändningar mot ditt svar. Det håller samma goda kvalitet som allt annat du skriver.Jag ska också påpeka att jag inte såg programmet.Det jag faktiskt reagerar emot är att Janne Lindström tycker att man kan avliva ett djur bara för avlivandets skull (för att visa hur det går till) och ursäkta sig med att det var inget husdjur utan BARA ett djur uppfött av kommersiella skäl. Det är just där man hamnar på ett sluttande plan. Kan man då behandla djur lite som man vill, bara för att det är uppfött på visst sätt?Etik är inte alldeles lätt och just därför måste etiska frågor alltid vara föremål för debatt. Etisk debatt hade kanske till exempel kunnat stoppa det som sedemera blev en industriell avlivning av vissa människor förra århundradet. Den debatten fördes inte starkt nog och det sluttande planet började ganska snart luta allt mer och alla vet ju hur det slutade./Skvitt


Lämna en kommentar